شهر باید برای شهروندان کوچک فضای مناسبی باشد و شهرداری تهران در چند سال‌ اخیر با برگزاری جشنواره‌ی «بهترین‌ها برای غنچه‌های شهر» سعی دارد به این گروه شهروندان توجه بیش‌تری داشته باشد.

غنچه‌های شهر در برج میلاد می‌شکفند

چهارمین جشنواره‌ی «بهترین‌ها برای غنچه‌های شهر»، سه‌شنبه 16 مهر، هم‌زمان با روز جهانی کودک در برج میلاد گشایش می‌یابد و تا جمعه 19مهر در سطح مناطق 22‌گانه‌ی شهرداری تهران برپا خواهد بود.

به گزارش تهران سما، نرگس معدنی‌پور، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: «با توجه به شرایط سنی خاصِ کودکان صفر تا چهار ساله، لازم است به‌طور ویژه برنامه‌ریزی کنیم. بچه‌های این گروه سنی، شهروندان آینده‏ هستند و در بهترین سن برای یادگیری «شهروند خوب بودن» به‌سر می‌برند.»

معدنی‌پور با اشاره به سهم بسیار کم کودکان از شهر، یادآوری می‌کند: «مدیریت شهری سعی دارد به تفریح، تعلیم و تربیت اجتماعی و سهم کودکان از فعالیت‌های فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشد، زیرا آینده‌ شهر را همین کودکان تأمین می‌کنند.»

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران، رویکرد اصلی جشنواره را توجه به کودکان، به‌عنوان سرمایه‌های انسانی شهر می‌داند. او در همین زمینه می‌گوید: «تجربه‌ی برگزاری سه دوره جشنواره‌ی بهترین‌ها برای غنچه‌های شهر نشان داد که نیازهای خانواده‌های دارای فرزند صفر تا چهار سال به معرفی استانداردهای مورد نیاز این گروه سنی و رشد و آگاهی عمومی والدین نسبت به نیازهای فرزندان، چه‌قدر اهمیت و ضرورت دارد.»

ایجاد روحیه‌ای شاد و بانشاط و نیز فراهم ساختن فرصت آموزش‌های مورد نیاز کودکان، به‌عنوان اهداف این جشنواره اعلام شده است. این جشنواره در سه بخش نمایشگاهی، علمی و جنبی برگزار می‌شود. بنابه این گزارش، «بازی، سرگرمی و خلاقیت»، «پوشاک و تغذیه»، «سلامت و ایمنی»، «تعلیم و تربیت» و «دین و فرهنگ» پنج محورِ بخش نمایشگاهی جشنواره به‌شمار ‌می‌آیند.

به‌گفته‌ی معدنی‌پور، نشست‌های بخش علمی جشنواره متناسب با نام‌های انتخاب شده برای روزهای جشنواره تشکیل خواهد شد. روزهای جشنواره به ترتیب این‌طور نام‌گذاری شده‌اند: «شهر، کودک، بازی و سرگرمی»، «شهر، کودک، فرهنگ و هنر»، «شهر، کودک، خانواده و تربیت اسلامی» و «شهر، کودک، بهداشت و سلامتی».

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران هم‌چنین می‌گوید: «از جمله برنامه‌های بخش جنبی این جشنواره می‌توان به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوع، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مادران و کودکان، برپایی استیج‌های کودک با حضور گروه‌های کودک، برگزاری مسابقات، کارگاه‌ها و جلسه‌های مشاوره‌ اشاره کرد.»

کد خبر 233597
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز